
همانگونه که در مطالب قبل در مورد مدارس شبانه روزی بین المللی و سیستم آموزشی آن ها ذکر شد، برنامه آموزشی CP شامل سه گروه اصلی دروس است که عبارتند از:
- دروسی از برنامه IBDP: دانشآموزان باید حداقل دو درس را از میان دروس زبان و ادبیات، بدست آوردن مهارتهای مرتبط با زبان، علوم اجتماعی، علوم، ریاضی و هنر، را اخذ نموده و سپری نمایند.
- درس اصلی (هسته مرکزی) CP: این درس مانند پلی میان دروس تئوریک و برنامه آموزشی فنی و حرفهای عمل میکند.
این درس چهار مولفه اصلی دارد که عبارتند از:
- مهارتهای فردی و حرفهای: تمرکز اصلی در این مولفه، رشد و ارتقاء مهارتهایی است که در محیط کار مورد نیاز است.
- آموزش ارائه خدمات: در این برنامه سعی میشود که ارتباطی میان یافتههای دانشآموزان در دروس تئوریکی که گذراندهاند و پاسخ به بخشی از نیازهای جامعهای که در آن زندگی میکنند، برقرار شود.
- پروژه: در این بخش از هسته اصلی دروس CP، دانشآموزان باید یک پروژه به انجام برسانند. در این پروژه، دانشآموزان باید چالشهایی که در انجام دروس فنی خود با آن موجه بودند را تعیین نموده و تحلیل و بررسی نمایند.
- ارتقاء سطح زبان: در این بخش دانشآموزان سعی میکنند که مهارت و تسلط خود را در زبانی به غیر از زبان مادری خود، ارتقا ببخشند.
- برنامه آموزشی فنی و حرفهای: این برنامه به دانشآموزان اجازه میدهد.
تا مفاهیم و تئوریهای درسی را از طریق بکار بردن و تمرین عملی آنها بیاموزند.
دانشآموزانی که این برنامه را به اتمام میرسانند، مدرک IBCP دریافت میکنند.
دانشآموزان چطور از برنامه CP در سیستم IB بهرمند میشوند؟
برنامه CP دانشآموزان را قادر میسازد تا:
- برنامه آموزشی و کاری مخصوص خود را انتخاب کنند،
- موضوعات تحصیلی را با مهارتها و علایق خود ترکیب نمایند،
- برنامه آموزشی آنها این امکان را برایشان ایجاد میکند که تغییری مثبت در جامعه خود ایجاد کنند،
- تفکری منتقدانه و خلاقانه داشته باشند،
- بطور مستقل و یا در ارتباط و همکاری با دیگران کار کنند،
- اعتماد بنفس و خودآگاهی بیشتر داشته باشند،
- سطح بالاتری از انعطافپذیری داشته باشند،
- امکان بکار بستن دانش خود را در شرایط و سناریوهای دنیای واقعی داشته باشند.