تصمیمگیریهای مستقل در ارتباط بامطالعه و زندگی اجتماعی بدون تأثیر مستقیم
والدین، دانشآموزان را در سنین پایینتربا مهارت مدیریت زمان و نوعی مسئولیتپذیری شخصی آشنا میسازد.
در مدارس شبانهروزی در مقایسه با مدارس روزانه، معمولا تأکید بیشتری بر ارتقاء شخصیتی دانشآموزان میشود.
این موضوع بدین دلیل است که مدارس شبانهروزی نقش بیشتریدر ایجاد محیطی که دانشآموزان در آن رشد میکنند، دارند.
این مدارس، فعالیتهای فوق برنامه بیشتر و خدمات دانشآموزی وسیعتریدر مقایسه با مدارس روزانه برای دانشآموزان ارائه میکنند.
نسبت کم دانشآموزان به معلمین فرصت آموزش اختصاصیتر را برای آنها مهیا میسازد.
اختصاص زمان مطالعه در بعدازظهرها با راهنمایی و همراهی معلمین مدرسه این فرصت را برای دانشآموزان ایجاد مینماید
که با معلمین خود مشورت نمایند و کمکهای بیشتری را از جانب آنها دریافت نمایند.
سپری نمودن زمان طولانی با گروهی از نوجوانان و جوانان در حال رشد، فرصت دوستیهای عمیق را ایجاد مینماید.
این دوستیهای عمیق بدین دلیل شکل میگیرد که دانشآموزان چالشها و تجربیات
مشترک بسیاری با هم خواهند داشت و بیشتر یکدیگر را خواهند شناخت.
این دوره تحصیلی، مختص دانشآموزان ۳ تا ۵ ساله بوده ویک دوره اجباری نیست.
معمولا بیش از ۸۰ درصد دانشآموزان، سال قبل از شروع دبستان را در پیشدبستانیهای استرالیا شرکت میکند.
دانشآموزان سنین ۶ تا۱۲ الی ۱۳ ساله (بسته به استان انتخاب شده)در این مقطع شرکت میکنند.
معمولا دانشآموزانی در رده سنی ۱۲-۱۳ ساله تا ۱۷-۱۸ ساله میتواننددر دبیرستان حضور داشته باشند.
مدارس شبانه روزی در استرالیا فعالیتهایی بیش از آموزش صرف برای دانشآموزان انجام میدهند.
در این مدارس شبانهروزی آنها با انجام فعالیتهای متعدد فوق برنامه، محیطی را فراهم میآورند
که دانشآموزان از بعد شخصیتی نیز رشد نمایند و با مفاهیمی نظیر
آموزش مهارتهای ارتباطی، انضباط، احترام به دیگران در جامعه و جهان آشنا شوند.
در مدارس استرالیا دروس متعدد و متنوعی ارائه میشوند که از مهمترین آنها میتوان به
زبان انگلیسی، ریاضی، محیط زیست، علوم، هنر، زبانهای دیگری غیر از انگلیسی، تکنولوژی و ورزش نام برد.
همچنین، در سیستم آموزشی مدارس استرالیا موضوعاتی نظیرکار گروهی، خودبیانگری و رشد شخصیتی دانشآموز بسیار با اهمیت است.